Vairākus gadus ilgušā epopeja ap Latvijas Dzelzceļa vagonu iepirkuma konkursu izskatās ir beigusies un tā rezultātā Rīgas Vagonu rūpnīca (RVR) paliks bez liela pasūtījuma un tiks palaista vējā RVR tehnoloģiju modernizācijas iespēja.
Rīgas Vagonu rūpnīcas pirmsākumi meklējami 1895.gadā, kad tika dibināta vagonbūves un mehāniskās apstrādes rūpnīca «Fenikss». Pirmās Latvijas Republikas laikā rūpnīcu apsaimniekoja „Ford Motor Company”, ražojot gan vieglos, gan smagos kravas automobiļus. RVR pašreizējā izskatā noformējās Padomju laikā, kad Rīgas Vagonu rūpnīcā sāka ražot elektriskos vilcienus visai Padomju savienībai un sociālistiskā bloka valstīm. Padomju laikā RVR ražoja arī tramvaja vagonus. Pašreiz, metodisku korumpētu un antilatvisku spēku darbības rezultātā, ir sabotēts kārtējais RVR lielais pasūtījums, kas liedz uzņēmumam veikt tik ļoti nepieciešamo modernizāciju un apdraud tā eksistenci, vismaz Latvijas teritorijā noteikti.
Kā sava veida priekšvēstnesi Latvijas korumpētās politekonomiskās elites sabotāžai pret RVR var minēt Rīgas Domes zemās grīdas tramvaju iepirkuma konkursu, kurā tika izvēlēta Škoda, lai gan tramvajus mierīgi varēja ražot arī RVR.
2009.gada decembrī uzņēmums „Pasažieru vilciens” (PV) izsludināja konkursu uz pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu 144 miljonu latu apmērā, kurā bija paredzēts iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un 7 dīzeļvilcienus. 100 miljonus latu paredzēts piesaistīt no ES Kohēzijas fonda. Pats iepirkums ir nepieciešams, jo Latvijas Dzelzceļa ritošais sastāvs ir pietiekami vecs un, lai gan tas vēl ir lietošanas kārtībā, ir pēdējais laiks padomāt par tā nomaiņu.
Konkursa pirmajā kārtā pieteicās trīs pretendenti – Spānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) , RVR sadarbībā ar fraņču firmu “Bombardier Transportation” kā apakšuzņēmēju, kā arī Šveices uzņēmums “Stadler Bussnag” (“Stadler”). Par uzvarētāju tika atzīts RVR, bet … pēc konkursa nosacījuma maiņas no PV puses, RVR sadarbības partneris no dalības projektā attiecās.
Konkursa otrajā kārtā pieteicās atlikušie divi pretendenti – Stadler un CAF ar RVR kā apakšuzņēmēju. Uzvarēja CAF, bet … atkal tika izmainīti konkursa sākotnējie nosacījumi, kuriem CAF pēc ilgām pārrunām un domāšanas nepiekrita. Tā nu ir jāizsludina jauns konkurss, kurā būs palicis tikai viens pretendents vai arī jāatsakās no konkursa rīkošanas, tādējādi uz ilgāku laiku atsakoties no pasažieru ritošā sastāva atjaunošanas un apdraudot vilcienu pasažieru pārvadājumus kā tādus.
Publiskā telpā ir izskanējusi informācija, ka šis konkurss ir speciāli rakstīts priekš „Stadler” un ka „Stadler” intereses lobē augstākās valsts amatpersonas un partija „Vienotība”, kas tā arī varētu būt, bet …. tas visdrīzāk nav izšķirošais RVR likstu cēlonis.
Pēdējais nozīmīgākais RVR sabotētājs un iznīcinātājs ir Satiksmes ministrs Aivis Ronis. Tieši Aivim Ronim kļūstot par Satiksmes ministru sākās paniski mēģinājumi atrast kaut kādu formālu iemeslu, lai tikai neapstiprinātu CAF (attiecīgi arī RVR) uzvaru konkursā, kas arī veiksmīgi tika izdarīts.
Šai sakarā ir vērts detalizētāk pakavēties pie Aivja Roņa personības – bijušais padomju laiku žurnālists, kurš pārgāja strādāt uz Ārlietu ministriju, bija Ārlietu ministra palīgs, vēstnieks Turcijā, Meksikā, ASV un NATO, aktīvi piedalījās NATO samita organizēšanā Rīgā. Īsāk sakot – pārliecināts proamerikānis un NATO uzticības persona. Kuluāros Ronis pat ir ticis minēts kā premjera amata kandidāts. Tad nu lūk – šāds cilvēks, Dobrovska valdības sastādīšanas laikā, tiek izvirzīts par Satiksmes ministru, neskatoties uz to ka viņš nesastāv nevienā partijā. Bet šī problēma ātri tiek atrisināta – par Roni „politisko atbildību” uzņemas uzreiz divas valdošās partijas – ZPR un Vienotība.
Šāda cilvēka norīkošana par Satiksmes ministru, kas ir maz saskanīga ar viņa iepriekšējo darbības sfēru un pats norīkošanas process ir vairāk kā dīvains. Šai sakarā ir pamats pieņemt, ka iespējams NATO struktūrām ir noteiktas intereses Latvijā, kuru realizēšanai ir nepieciešams īpaši uzticams cilvēks Satiksmes ministrijas vadībā un ka viņam ir jānodrošina noteiktu, citiem neizpaužamu darbību veikšana. Viena no šādām darbībām varētu būt arī RVR līdzdalības nepieļaušana PV konkursā un/vai „Stadler” uzvaras nodrošināšana.
Šādas ieinteresētības iemesls varētu būt apstāklis, ka dzelzceļa industrija, tai skaitā pasažieru pārvadājumi, ir jebkuras valsts viena no stratēģiski svarīgām jomām, kam ir arī militāra nozīme. Ņemot vērā to, ka RVR joprojām ražo vilcienus lielākai daļai exPSRS valstu, tai skaitā Krievijai, NATO pilnīgi noteikti te var būt savas intereses gan kavējot RVR attīstību, gan nodrošinot Krieviju ar NATO projektētiem un ražotiem vilcieniem, kuros ir ieprojektēts vai var ieprojektēt visu, kas nepieciešams gan konkrētu, gan potenciālu militāru uzdevumu veikšanai. Šāda varbūtība ir vēl jo lielāka, ņemot vērā NATO realizēto stratēģiju vistuvākajā laikā par katru cenu pārņemt Krievijas teritoriju.
Avoti:
http://www.mk.gov.lv/lv/mk/sastavs/ronis/
http://www.apollo.lv/portal/news/articles/257198
http://www.pietiek.com/raksti/valdibas_zinojums_par_pasazieru_vilciena_konkursu_-_publicejam_visu_slepeno_dokumentu
http://www.apollo.lv/portal/news/articles/257542
http://www.leta.lv/lat/news/?id=B421CE84-E370-43E6-9765-FCC1A055A3AC
http://www.leta.lv/lat/news/?id=B8D2EC23-6387-4C6E-97F4-9DDC13F08B75
Informācijas aģentūra
/26.10.2012/
Viss ir pareizi. Jau rakstīju,ka AstrumEiropa un Turcija dienvidos Lieto Šveices vilcienus un nepareizi būtu2 dažādu firmu rezerves daļu parku veidot,kas novestu pie ekspluatācijās sadārdzināšanāS.Ne mana cūka,ne mana druva[ne mans bizness]-es tikai gribu brauktlētāk.