Rail Baltic – nerentabla naudas izšķiešana

00293_rail_logoTrīs četri iekšēji orientēti megaprojekti var izraut Latviju no stagnācijas. Taču – tiksim skaidrībā. Ir projekti, kuri tiek īstenoti Latvijas vai tās kaimiņvalstu teritorijā, taču nespēj dot reālu grūdienu ekonomikas attīstībai. Tādu projektu virknē es, pirmkārt, redzu Rail Baltic, otrkārt, visu, kas saistīts ar šķidrinātās dabasgāzes termināļiem, treškārt, iespējamo Latvijas dalību Visaginas AES projektā. Tas ir minimums miljards, reāli – pusotra divi miljardi, kuri jāizņem no sava budžeta. Ekonomikas attīstībai tas ir garām.

Dzelzceļi – tas ir nāvīgi dārgs prieks. Ielaisties šajā avantūrā nozīmē pateikt saviem pensionāriem, mātēm, bērniem: mēs, mīļie, jūsu nodrošinājuma vietā būvēsim ceļu no nekurienes uz nekurieni. Reiz bija tā sauktais Pēterburgas–Varšavas dzelzceļš. Tas ekonomiski absolūti atmaksājās. Bet Rail Baltic ir savdabīgs surogāts. Gribam izgudrot ko jaunu, taču tam nav ne naudas, ne pamata. Spēlējam spēles, bet cietīs nodokļu maksātāji. Nekādas jēgas no Rail Baltic nebūs.

00293_item_275_bildeEs uzskatu šo projektu par nesaprātīgu utopiju, kura Latvijā ik gadus var noēst trešo daļu no pārdalāmā budžeta. Jo projekts maksās dārgi, bet neatmaksāsies. Padomāsim, ko var vest no Tallinas uz Berlīni. Turklāt runa ir par ātrgaitas dzelzceļu. Jūs esat pasaules praksē sastapies ar kravas konteineru pārvadāšanu pa ātrgaitas dzelzceļa maģistrālēm? Es neesmu. Tātad akcents tiks likts uz pasažieriem. Piedodiet, kādiem? Cik viņu būs? Kā tie nodrošinās rentabilitāti? Ja vien nav paredzēts, ka visi igauņi vienlaikus braukās uz Berlīni turp atpakaļ.

Es uzskatu, ka Latvija šajā projektā iesaistās pārprastas baltiešu solidaritātes dēļ. Solidaritāte ir laba lieta. Taču pastāv vēl tāds jēdziens – maks. Proti, ja solidaritātes dēļ jāvelk nost un jāpārdod bikses, tad, atvainojiet, tā vairs nav gluži solidaritāte. Taču piedāvāts tiek tieši tas.

Lai cik savādi liktos, tas, kas patlaban notiek Latvijā, atgādina to, kas notika Krievijā pirms divdesmit gadiem. Valdības vadītājs Jegors Gaidars uzskatīja, ka galvenais instruments, ar kura palīdzību var atrisināt visas problēmas, ir monetārā vai fiskālā politika. Proti – operējot ar naudas masas apjomu, ieviešot tos vai citus nodokļus, mēs atrisināsim visas problēmas. Taču patlaban šī nostādne pasaules ekonomikā jau ir apliecinājusi savu neefektivitāti.

Ko liecina pēdējā krīze? To, ka vācieši ir racionālāki ekonomisti nekā franči vai angļi. Vācieši, kuru likme bija klasiskā ražošana, proti – reāla prece, kuru var aptaustīt, uzvarēja. Bet tie, kuru likme bija tikai finanšu tirgus, virtuālā ekonomika – zaudēja. Dabiski, es te domāju Londonu. Visas valstis, kuras pasteidzās šķirties no industriālās ekonomikas, nonāca mīnusā. Tāpēc man liekas, ka tām receptēm, kas tiek piedāvātas Latvijai un kas tiek īstenotas Latvijā, ir ierobežots izmantojuma derīgums. Tās varbūt ir labas pārejai uz eirozonu. Bet nacionālās ekonomikas attīstībai tās nav optimālas. Nacionālās ekonomikas attīstībai nepieciešams, lai tiktu atbalstīta rūpniecība, lauksaimniecība…

Es pat sacītu tā – modelis, kuru šodien īsteno Latvija, ir sliktāks par modeli, kuru Latvija īstenoja divdesmitajos trīsdesmitajos gados. Ar visiem saviem trūkumiem tas modelis bija labāks un efektīvāks, daudz vairāk veicināja tautas labklājību.

Nikolajs Meževičs, Santktpēterburgas universitātes Eiropas pētījumu katedras profesors, ekonomikas doktors
/04.12.2013/

Avots:
http://nra.lv/ekonomika/latvija/107242-krievijas-ekonomists-krievijas-ideals-eiropa-kas-attistas-kinas-tempa.htm

Informācijas aģentūra
/07.12.2013/

Šis ieraksts tika publicēts Kat.: Ekonomika, Reģ.: GEIropa, Veids: Analīze, versija, viedoklis. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s