Bērni līdz 12 gadiem, lietojot audio-vizuālās ierīces (TV, datorus, mobilos telefonus), var atpalikt attīstībā

Krisa Rouvena

Krisa Rouvena

Man ir meita. Līzei ir 3 gadi un viņai ļoti patīk planšešdators, uz kura jebkurā mirklī var paskatīties viņas iemīļoto “Cūciņu Pepu”. Es tajā nesaskatu neko sliktu, vēl jo vairāk tādēļ, ka šī multene ir dzīvespriecīga un pamācoša. Man šķiet, ka tāds kontents attīsta meitai pozitīvas īpašības un māca ko jaunu. Un protams, ko tur slēpt, pozitīvā hruša uz laiku saista mūsu enerģijas pārpilnās laimes uzmanību un dod mums ar sievu mirkli atelpas. Šķiet, ka visi ģimenē no tā esam tikai ieguvēji.

Tomēr šāds mans uzskats tika stipri iedragāts, kad es izlasīju amerikāņu pediatres Krisas Rouvenas (Cris Rowan) 2014.gada rakstu “10 Reasons Why Handheld Devices Should Be Banned for Children Under the Age of 12” , kurā ir izklāstīta mūsdienu audio-vizuālo tehnoloģiju ietekme uz bērnu attīstību. Piedāvāju jums iepazīties ar autores secinājumiem (10 iemesliem, kādēļ aizliegt bērniem līdz 12 gadu vecumam lietot audio-vizuālās ierīces), kuri ir tik “neērti” tādiem neideāliem vecākiem kā es.

1.Nepareiza smadzeņu stimulācija

Mazuļa smadzenes no dzimšanas līdz divu gadu vecumam palielinās divas reizes un pēc tam turpina augt līdz 21 gada vecumam. Agrīnā vecumā smadzeņu attīstību nosaka ārējās vides kairinājumi vai arī to trūkums. Kā rāda pētījumi, pārmērīga smadzeņu stimulēšana ar gadžetu, interneta un TV iedarbību rada kognitīvās aiztures, paaugstinātu impulsivitāti un samazina pašregulācijas spējas.

2.Attīstības aizture

Statiska laika pavadīšana ir saistīta ar kustību trūkumu, kas var novest līdz atpalikšanai fiziskā un prāta attīstībā. Šī problēma ir kļuvusi acīmredzama ASV, kur katrs trešais bērns, uzsākot skolas gaitas, ir ar attīstības traucējumiem, kas uzskatāmi atspoguļojas tā sekmēs. Kustīgums savukārt uzlabo uzmanību un spējas iepazīt jauno. Zinātnieki apgalvo, ka audio-vizuālo ierīču izmantošana kaitē bērnu attīstībai un negatīvi ietekmē viņu mācīties spēju.

3.Aptaukošanās

Televīzija un kompjūterspēles ir viens no “ne pārtikas” iemesliem, kurš ir tieši saistīts ar liekā svara epidēmiju. Starp bērniem, kuri spēlējas ar portatīvām ierīcēm, aptaukošanās ir sastopama par 30% biežāk. Katrs trešais kanādietis un katrs ceturtais amerikānis ir resns. Tā, ka aizraušanās ar gadžetiem var novest pie aptaukošanās. Joki jokiem, bet 30% bērni ar lieko svaru slimo ar diabētu un papildus tam resnīšiem ir paaugstināts insulta un sirdslēkmju risks. Zinātnieki sit trauksmes zvanus un aicina sekot līdzi bērnu liekajam svaram, jo XXI gadsimta pirmās puses bērniem ir lielas izredzes nomirt pirms saviem vecākiem.

4.Miega traucējumi

ASV statistikas dati rāda, ka 60% vecāku vispār nekontrolē cik daudz viņu bērni lieto visdažādākos gadžetus, bet trīs ceturtdaļas ģimeņu ļauj bērniem multimediju ierīces ņemt līdzi gultā. Mobilo telefonu, planšešu un portatīvo datoru ekrāna apgaismojums traucē miega sākumam, kā rezultātā saīsinās atpūtas ilgums, kas izraisa neizgulēšanos. Zinātnieki neizgulēšanos uzskata par tik pat kaitīgu parādību kā ēdiena trūkumu – gan viena, gan otra parādība novājina organismu un attiecīgi negatīvi ietekmē sekmes skolā un jaunas vielas apguvi.

5.Psihiskās slimības

Daudzi pētnieki velk tiešas paralēles starp videospēlēm, internetu, televīziju un negatīvo ietekmi uz jaunatnes psihi. Tā spēļumānija kļūst par neapmierinātības ar dzīvi iemeslu, palielina trauksmainumu un pastiprina depresiju. Savukārt internets izraisa ieraušanos sevī un attīsta fobijas. Šo sarakstu droši var papildināt ar bipolāriem traucējumiem (bipolar disorder), psihozēm, novirzēm uzvedībā, autismu un pieķeršanās traucējumiem (tas ir emocionālā kontakta ar vecākiem traucējumi). Katrs sestais bērns Kanādā ir ar psihiskām problēmām, kuras ārstējas tikai ar spēcīgiem psihotropiem medikamentiem.

6.Agresivitāte

Te ir jāatkārto jau sen zināma patiesība: vardarbība TV ekrānos un kompjūterspēlēs atrod iespēju izpausties arī reālajā dzīvē. Pavērojiet cik bieža mūsdienu mēdijos, filmās un TV pārraidēs ir fiziskā un seksuālā vardarbība: sekss, pazemošana, spīdzināšanas, mocības, slepkavības. TV, nežēlīgas videospēles un internets var izsaukt bērna agresiju. Noskatoties to visu bērns iegūst uzvedības modeļus, ko viņš var realizēt savā apkārtējā vidē. Un, kas nav mazbūtiski, daudzi pētījumi parāda, ka vardarbībai no ekrāniem var būt gan īstermiņa, gan ilgtermiņa efekts, tas ir, šādi izraisīta agresija var izpausties nebūt ne uzreiz.

7.Digitālā plānprātība

Zinātniskie novērojumi pierāda, ka aizraušanās ar televizoru vecumā no viena līdz trīs gadiem noved pie uzmanības koncentrēšanas problēmām uz septiņu gadu vecumu. Bērni, kuri nespēj koncentrēties, zaudē iespēju kaut ko uzzināt un atcerēties. Pastāvīga un ātra informācijas plūsma noved pie galvas smadzeņu izmaiņām, bet pēc tam arī pie plānprātības – izziņas spēju samazināšanās ar agrāk iegūto zināšanu zudumu un praktisku nespēju vai apgrūtinājumu apgūt jaunas iemaņas.

8.Atkarība

Jo biežāk vecāki skatās e-pastu, [truli tup feisbukos, tviteros un tamlīdzīgās lapelēs], šauj monstrus un bezjēgā blenž seriālus, jo vairāk viņi attālinās no saviem bērniem. Vecāku uzmanības trūkums bieži tiek kompensēts ar tām pašām audio-vizuālajām ierīcēm. Atsevišķos gadījumos bērns kļūst patoloģiski atkarīgs no portatīvām iekārtām, interneta un televīzijas. Katrs vienpadsmitais bērns vecumā no 8 līdz 18 gadiem ir “digitālais narkomāns”.

9.Kaitīgs izstarojums

2011.gadā Pasaules veselības aizsardzības organizācija (WHO) un Starptautiskā Vēža pētījumu aģentūra (IARC) klasificēja mobilo telefonu un citu mobilo ierīču radiostarojumu kā potenciāli kancerogēnu, iekļaujot to 2B grupā, kurā ietilpst “cilvēkam iespējami kancerogēni” faktori. Tomēr ir jāņem vērā, ka bērni ir daudz jūtīgāki pret dažādām negatīvām iedarbībām, jo viņu smadzenes un imūnsistēma vēl tikai attīstās. Tāpēc, pēc zinātnieku apgalvojumiem, nedrīkst vienādot riskus organismiem, kuri vēl tikai veidojas un kuri jau ir noformējušies. Tāpat tiek apspriests viedoklis, ka radiostarojumu vajag pārklasificēt uz 2A grupu (visdrīzāk kancerogēnu).

10.Nepastāvība, nestabilitāte, pārmērīgs mainīgums

Pasaulē, kurā bērni tiek audzināti un izglītoti ar audiovizuālo tehnoloģiju palīdzību, nav stabilitātes. Bērni ir mūsu nākotne, bet nav nekādas nākotnes bērniem, kuri ir pārmēru tehnoloģizēti.

Rekomendācijas vecākiem

Noslēdzot rakstu, Krisa Rouvena iesaka pieņemamus laika ierobežojumus dažādu vecumu bērniem audio-vizuālo ierīču lietošanā.

00500_Multimediju_ierices_berniem

Uzdrošinos pieņemt, ka lielākā daļa bērnu ik dienu iziet ārpus šiem laika limitiem. Vairāk materiālu par šo tēmu angļu valodā ir pieejams interneta mājaslapā http://www.zonein.ca/ .

Pjotrs Gluhovs
/09.05.2015/

Avoti:
http://www.huffingtonpost.com/cris-rowan/10-reasons-why-handheld-devices-should-be-banned_b_4899218.html
http://lifehacker.ru/2015/05/09/no-gadgets/
http://www.zonein.ca/
http://pediatrics.aappublications.org/content/132/5/958.full
http://kff.org/other/poll-finding/report-generation-m2-media-in-the-lives/
https://www.commonsensemedia.org/research/zero-to-eight-childrens-media-use-in-america-2013
http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=383160
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15060216
http://pediatrics.aappublications.org/content/128/4/772.ful
http://www.commonsensemedia.org/research/zero-to-eight-childrens-media-use-in-america-2013
http://earlylearning.ubc.ca/maps/edi/bc/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21534833
http://www.apa.org/pi/families/resources/newsletter/2012/07/childhood-obesity.aspx
http://www.ijbnpa.org/content/pdf/1479-5868-8-98.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/in_depth/sci_tech/2002/leicester_2002/2246450.stm
http://www.newser.com/story/167562/us-kids-seriously-sleep-deprived.html
http://www.bristol.ac.uk/sps/news/2010/107.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21342010
http://online.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/cyber.2010.0470
http://www.firstcallbc.org/pdfs/Communities/4-alliance.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2704015/
http://psp.sagepub.com/content/early/2014/01/22/0146167213520459.abstract
http://www.belfasttelegraph.co.uk/news/uk/pupils-6-acting-out-rape-scenes-30003114.html
http://pediatrics.aappublications.org/content/113/4/708.abstract
http://www.drgarysmall.com/books/ibrain/
http://www.drdouglas.org/drdpdfs/Gentile_Pathological_VG_Use_2009e.pdf
http://apps.fcc.gov/ecfs/document/view?id=7520941318
http://www.huffingtonpost.com/david-kleeman/10-reasons-why-we-need-re_b_4940987.html?ncid=fcbklnkushpmg00000042
http://www.huffingtonpost.com/lisa-nielsen/10-reasons-why-the-resear_b_5004413.html?1395687657

Informācijas aģentūra
/04.06.2015/

Šis ieraksts tika publicēts !!! PAR BĒRNIEM !!!, Kat.: Medicīna, Reģ.: Anglosaksija, Veids: Analīze, versija, viedoklis. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

One Response to Bērni līdz 12 gadiem, lietojot audio-vizuālās ierīces (TV, datorus, mobilos telefonus), var atpalikt attīstībā

  1. Atpakaļ ziņojums: Bērni līdz 12 gadiem, lietojot audio-vizuālās ierīces (TV, datorus, mobilos telefonus), var atpalikt attīstībā | Basic Rules of Life

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s