Skandaloza Donalda Trampa uzstāšanās pēc pēdējām priekšvēlēšanu debatēm

00654_tramps_vakarinasLai labāk saprastu gan Donaldu Trampu, gan arī to vidi no kuras viņš nāk, ieteicams līdz galam noskatīties Trampa 19.10.2016 uzrunu Lasvegasā Alfrēda Smita labdarības vakariņu laikā. Tas ir ikgadējs Ņujorkas katoļu arhibīskapa vadīts pasākums, kurā piedalās arī ASV prezidents. Šogad pasākuma “naglas” bija abi prezidenta kandidāti (Klintone un Tramps), kuri teica uzrunas un kuri tika nosēdināti bez maz vai blakām.

No pasākumā valdošās atmosfēras ir redzams, ka tajā valda samiernieciska savējo atmosfēra, kura krasi disonē ar publiski izrādītajām nesaskaņām. Tomēr Tramps šim samiernieciskumam lielā mērā “uzspļāva” – visiem sākumā bija smieklīgi, bet runas beigās klātesošo noskaņojums mainījās.

Vēl jāpiebilst, ka visa Trampa uzstāšanās ir ieturēta joku dzīšanas stilā, kas ir klasiska pieeja šādos pasākumos. Kā būtisks šīs “jokošanās” elementiem ir apstāklis, ka tad, kad Tramps, it kā jokojot un parodējot rafinētus meļus, saka “tā ir taisnība”, viņš patiešām saka taisnību.

Donalda Trampa uzruna Lasvegasā Alfrēda Smita labdarības pusdienās (19.10.2016)

“Šīs ir dīvaini labas vakariņas. Es gribu pateikties viņa svētībai [Ņujorkas arhibīskapam]. Ir patīkami atrasties kopā ar jums, mums tas patīk. Gubernators Kama, senatori [pagriežas pret nosauktajiem un rāda uz tiem ar roku]. Sveiki, Čak! Viņš mani mīlēja, kad es biju demokrāts. [Visi smejas.] [Tramps uz prezidenta posteni kandidēja no ASV Republikāņu partijas, bet agrāk viņš bija ASV Demokrātu partijas sponsors]

Merdi Glazio, lai kur Tu arī nebūtu… Kur ir Merdi Glazio? Sveiki, dārgais. Agrākajos laikos es viņu ne pārāk labi pazinu, pēc tam daudz ar viņu kopā nodarbojos ar nekustamajiem īpašumiem.

Es gribu izteikt pateicību Alanam un Smitam. Jūs esat izdarījuši fantastisku darbu, organizējot šīs vakariņas. Apsveicu jūs ar rekordlielu labdarībai savākto summu – 6 miljoniem dolāru. Tas ir pareizi. Tas ir rekords.

Un īpašs sveiciens visiem šājā zālē, kuri pazina un mīlēja mani visus šos gadus. Tā ir taisnība. [Visi smejas.]

Politiķi, kuri aicināja mani pie sevis uz mājām, stādija mani priekšā saviem bērniem. Viņiem daudzos gadījumos es kļuvu par labāko draugu. Viņi lūdza man atbalstu un vienmēr gribēja manu naudu. Un pat sauca mani par “tik tiešām ļoti dārgais mans draugs”. Bet pēc tam, kad es sāku balotēties uz prezidenta amatu no Republikāņu partijas, viņi nolēma, ka es vienmēr esmu bijis slikts, puvis un pretīgs nelietis. Un viņi pilnībā aizmirsa par mani. Nu i labi!

Ziniet, runā, kad jāsaka runa šādā pasākumā, ir jāsāk ar kādu kritizējošu joku pašam par sevi. Daži cilvēki uzskata, ka man tas būs pa grūtu. Bet patiesība ir tāda [visi smejas], tā tiešām ir, patiesība ir tāda, ka es patiesībā esmu ļoti pieticīgs cilvēks [Tramps ir plaši zināms kā krāšņa dzīvesveida piekopējs], tā ir taisnība [visi smejas]. Daudzi cilvēki saka, ka pieticība iespējams ir mana labākā īpašība. Pat labāka par manu temperamentu.

Ziniet, mums ar kardinālu Dolanu [Ņujorkas arhibīskaps] ir daudz kas kopējs. Piemēram, mēs abi vadām iespaidīgas celtnes Piektajā avēnijā [iela Ņujorkas centrā]. Protams, viņa ēka ir daudz lielāka par manējo, bet tas ir tāpēc, ka es savējo uzcēlu ar sava paša brīnišķīgajām rokām, bet viņa ēku uzcēla Dievs un neviens nevar sacensties ar Dievu. Un tas taču ir pareizi, vai ne?! [Pagriežas pret kardinālu] Pareizi! Neviens. Neapšaubāmi pareizi.

Ir patīkami atrasties šeit kopā ar tūkstoti brīnišķīgu cilvēku, vai, kā es saucu šo pasākumu, “par dvēseliskām vakariņām ar dažiem draugiem”, vai arī, kā šo pasākumu sauc Hilarija [Klintone], “par vislielāko sezonas jucekli”. [Ilgi skatās uz Klintoni, kura samāksloti imitē smieklus.] Jā, šis ir ļauns joks.

Es atzīstu, ka atnācu uz šo pasākumu ar nelielām priekšrocībām. Es zinu, ka daudziem no jums arhibīskapa bīskapijā sirdī ir vieta cilvēkam, kurš sāka kā galdnieks un strādāja sava tēva labā. [norāde uz Jēzu Kristu.] Es arī biju galdnieks un strādāju sava tēva labā. Tā ir taisnība. Tas nebija ilgi, bet es biju galdnieks. Apmēram trīs nedēļas.

Kas ir brīnišķīgi Ela Smita vakariņās, ka te nav tā kā šajā nemierīgajā pasaulē, kurā ir ļoti grūti vadīt priekšvēlēšanu kampaņu. Es nezinu vai par to ir dzirdējusi Hilarija, ka šīs bija visļaunākās debates politikas un prezidenta vēlēšanu debašu vēsturē. Visļaunākās! Es nezinu vai par to ir jābēdājas vai arī par to ir jāpriecājas. [Skatās uz Klintoni.] Tā tika pateikts un es domāju, kāpēc tas tā tika pateikts. Nedomāju, ka kāds mani apstrīdēs, bet abiem kandidātiem bija jocīgi momenti. Tā ir taisnība! Un es nešaubos, ka Hilarija paliks tik pat jocīga arī šovakar, pat visnepiemērotākajā brīdī. Tā ir taisnība! [Visi smejas]

Bet pat tagad, ar visu šito uzkurināto ķīvēšanos starp mani un oponentu vakardienas debatēs mēs pierādījām, ka varam būt pieklājīgi viens pret otru. Pirms kāpt šajā tribīnē, Hilarija nejauši mani pagrūda un ļoti laipni teica: “Atvainojiet” [burtiski – “Piedodiet man] [Visi smejas]. Bet es ļoti pieklājīgi atbildēju: “Parunāsim par to, kad es ieņemšu prezidenta kabinetu.” Es tikai jokoju. Hilarija bija ļoti laipna un teica, ka pēc tam, kad viņa tiks ievēlēta [par ASV prezidentu] , viņa grib, lai es bez kādiem jautājumiem kļūtu par viņas vēstnieku Irākā vai Afganistānā. Man būs jāizvēlas. [Smalka norāde uz Lībijā nogalināto ASV vēstnieku Kristoferu Stīvensu, kura nāve tiek saistīta ar Hilariju Klintoni.]

Viena lieta, ko es ievēroju. Es pazīstu Hilariju ilgu laiku. Šī ir pirmā reize, kad Hilarija sēž un sarunājas ar korporatīvajiem līderiem un nesaņem par to naudu. Tā ir taisnība! [Norāde uz Klintones totālo korumpētību un pērkamās dvēseles dabu.] [Visi smejas] Tā ir taisnība! Taisnība.

Ziniet, vakar vakarā es nosaucu Hilariju par nelieti. Bet tas viss ir nosacīti pēc Hilarijas nebeidzamās pļāpāšanas un klačošanās [domātas iepriekšējās dienas debates]. Pēc tā es ne tik slikti vairs domāju par Rozu Odonelu [Rosie O’Donnell – [komiķe, redaktore, TV darbiniece, daudzu raidījumu radītāja un vadītāja, LGBT aktīviste, kura asi kritizēja Trampu]. Pēc tā man pat Roza sāk patikt. [Dīvaini smaidot uzmet īsu skatienu Klintonei.]

Šis pasākums ne tikai deva iespēju kandidātiem pabūt vienam ar otru ļoti labvēlīgā gaisotnē, bet deva arī iespēju satikt otra kandidāta komandu. Labu komandu. Es zinu, ka Hilarija tikās ar manas vēlēšanu kampaņas vadītāju. Un arī man bija iespēja satikt cilvēkus, kuri ļoti smagi strādā, lai viņu ievēlētu. Lūk, viņi ir. NBC vadītājs [uzkrītoši un pat draudoši rāda ar pirkstu, līdzīgi kā agrāk savā TV-šovā, “atlaižot” izkritušos kandidātus], CNN [rāda ar pirkstu], CBS [rāda ar pirkstu], ABC [rāda ar pirkstu], lūk, tur ir The New York Times un The Washington Post [arī tādā pat stilā rāda ar pirkstu]. [Daudzi smejas.] Viņi strādā virsstundas. Tā ir taisnība! Tas viss novedīs mani pie problēmām. Ne jau ar Hilariju.

Ziniet, prezidents [Baraks Obama] lika man pārstāt čīkstēt, bet man tik tiešām ir jāpaska, ka šogad uz mēdijiem izdara daudz lielāku spiedienu, nekā jelkad agrāk. Gribiet pierādījumu?! Mišela Obama saka runu un visiem tā patīk. Visiem tā patīk, viņi uzskata, ka tā ir lieliska. Mana sieva Melānija saka tieši tādu pašu runu un cilvēkus tas kaitina. [Joks par Melanijas Trampas runu vēlēšanu kampaņas sākumā, kurā bija rindkopa no Mišelas Obamas runas. Tas momentāni  tika konstatēts un gan Tramps, gan viņa sieva tika izsmieti un apvainoti plaģiātā. Vēlāk izrādījās, ka vainīga ir runas sastādītāja, kurai pie tam ir labas attiecības ar Demokrātu partiju.] Es to nevaru saprast! Es nezinu kāpēc. Un tā nav viņas vaina! Piecelies Melānija. [Visi smejas. Tramps aplaudē.] Viņa daudz izdarīja. Man mājās šovakar būs problēmas. Viņa nezināja, ka viņai būs jāpieceļas. Viss kārtībā? Viss ir labi? [Skatās uz sievu.] Kardināl, parunājiet, lūdzu, ar viņu.

Es gribu skart svarīgu reliģisku jautājumu, grēksūdzes jautājumu jeb kā to sauc Hilarija “sarunu Neatkarības dieneas svinībās ar FIB direktoru Komi” [joks saistībā ar e-pasta skandāla notusēšanu]. Es teicu Hilarijai, lai viņa pirms šodienas pasākuma aiziet izsūdzēt grēkus. Viņas garīdzniekam ir iestājušies grūti laiki. Kad viņš viņai pajautāja par tās grēkiem, viņa atbildēja 32 reizes, ka nespēj tos atcerēties [atkal norāde uz e-pasta skandālu, kurā Klintone tika sveikā cauri arī dēļ “neatcerēšanās” aizstāvības taktikas izmantošanas].

Hilarija ir tik korumpēta! Viņu pat atlaida no Votergeitas komisijas. Cik gan korumpētai Tev ir jābūt, lai atlaistu no Votergeitas komisijas. Ļoti korumpētai. [Votergeitas komisija tika izveidota, lai izmeklētu ASV prezidenta Ričarda Niksona (Republikāņu partija) saistību ar ielaušanos Demokrātu partijas centrālajā birojā Votergeitā priekšvēlēšanu laikā. Komisijas darbības rezultātā Niksons tika atstādināts no prezidenta amata. Hilarija Rodhama strādāja šajā komisijā, bet komisijas galvenais juridiskais padomnieks Džerijs Zeifmans viņu atlaida no darba par melošanu un neētisku uzvedību.]

Hilarija nodarbojas ar politiku kopš 1970-ajiem gadiem. Kādi ir viņas nopelni? Ekonomika ir izputināta, valdība ir korumpēta, Vašingtona cieš neveiksmes. Balsojiet par mani. Viņa strādāja ar šīm problēmām 30 gadus un viņa apgalvo, ka spēj tās atrisināt.

Es nebiju pārliecināts, vai Hilarija šovakar būs šeit, jo es domāju, jūs viņai nenosūtījāt ielūgumu pa e-pastu vai arī jūs tā izdarījāt un viņa uzzināja par to no Wikileaks publikācijām. Mēs tik daudz esam uzzinājuši no Wikileaks. Piemēram, Hilarija tic, ka ir ļoti būtiski mānīt cilvēkus, runājot par vienu politiku, bet personiski realizējot pavisam citu politiku. [Wikileaks publicēja Klintones runu slēgtā ASV lielāko baņķieru pasākumā, kurā bija arī šādi vārdi: “Ja uz jums, jūsu slepenajām pārrunām un darījumiem ir fokusēta uzmanība, cilvēki sāk nervozēt. Publiskai pozīcijai virknē jautājumu ir jāatšķiras no personiskās.”]. Tas nekas. Es nezinu, kurš dusmojas par Hilariju, bet jums ir taisnība. Piemēram, šovakar viņa publiski visu priekšā izliekas, ka neneieredz katoļus [Tramps uzstājas pēc būtības katoļu pasākumā un katoļi ir viens no ietekmīgākajiem spēkiem ASV, nozīmīgas elitāras mācību iestādes pieder Katoļu baznīcai].

Daži no jums neievēroja, ka Hilarija nesmejas tāpat kā jūs. Tas tāpēc, ka viņa zin šos jokus un viņai par tiem šo vakariņu laikā pastāstīja Dona Brazil [Donna Brazile – ASV Demokrātu partijas polittehnoloģe un vairāku plaši raidītu CNN raidījumu politiskā komentētāja. No Wikileaks publikācijām kļuva zināms, ka viņa ietekmēja ASV masu saziņas līdzekļus par labu Klintonei un ka caur viņu Klintone uzzināja par CNN debatēs kandidātiem uzdodamajiem jautājumiem.]

Katrs, protams, zina, ka Hilarija tic, ka pie darba ir jāķeras kolektīvi “ar visu ciemu”. Šādai pārliecībai ir patiešām jēga, ja mēs runājam par tādu vietu kā Haiti, kur viņa apzaga daudzus tādus ciemus [domāta ASV piešķirtās palīdzības 2010.gada Haiti zemestrīcē izzagšana]. [Saucieni un svilpieni.]

Paldies. Tomēr es negribu, lai šis vakars beigtos bez labiem vārdiem par manu oponenti. Hilarija ilgu laiku ir bijusi Vašingtonā. Viņa daudz ko zin par to kā strādā valdība un kā izzriet no viņas zem zvēresta dotajām liecībām Hilarija ir aizmirsusi daudzas lietas, par kurām mēs visi atcerēsimies. Lūk, to es jums varu pateikt. [Saucieni un svilpieni.]

Mums šovakar ir mazliet jautri [neviens nesmejas, Klintone mazliet pa īstam no sirds iesmejas] un tas ir labi. Mans personiskais viedoklis – tas ir liels gods šodien šeit būt kopā ar jums visiem.

Es gribu apsveikt Hilariju ar prezidenta kandidatūras saņemšanu [Visdrīzāk smalki ironiska norāde uz Klintones negodīgo un krāpniecisko iekšpartijas cīņu ar par viņu populārāko Berniju Sandersu]. Mēs sacentīsimies pēc 19 dienām. Kādam no mums ir jātiek ievēlētam. Apskatīsimies, kas notiks.

Man ir spilgtas atmiņas, kad es nācu uz šīm vakariņām kopā ar savu tēvu daudzus gadus iepriekš, kad es biju jauns. Tā bija liela pieredze man. Šī bija īpaša pieredze un laiks gan viņam, gan man, ko mēs pavadījām kopā.

Viens, kam mēs visi varam piekrist, ka mums ir jāatbalsta tas dižais darbs, kurš izriet no šīm vakariņām. Tika savākti miljoniem dolāru, lai atbalstītu bērnus no nelabvēlīgām ģimenēm un es aplaudēju tiem daudzajiem cilvēkiem, kuri strādāja, lai organizētu šo brīnišķīgo pasākumu, kas ir kritiska palīdzības roka daudziem bērniem. [Aplausi] Mēs kopā pārsniedzām visu laiku rekordu, tā ir īpaša lieta savākt 6 miljonus dolāru. [Skatās uz Klintoni, viņa piekrītoši māj ar galvu.]

Mums tāpat ir jāstājas pret antikatoliskām tendencēm, lai aizstāvētu reliģijas brīvību un radītu kultūra, kura ar cieņu izturas pret dzīvību. [Daudzi aplaudē. Klintone neaplaudē.] Amerikā daudzās lietās ir sašķelta kā nekad agrāk un daži reliģiskie līderi, kuri ir šeit, rāda mums piemēru, kam mēs varam sekot.

Mēs dzīvojam tādā laikā, kad notiek lietas, par kurām mēs nevarējām iedomāties, ka ir iespējamas. Notiek šausmīga mežonība, par kuru mēs lasījām vēstures grāmatās un ko mēs nekad nedomājām ieraudzīt mūsu t.s.”mūsdienu” pasaulē. Kurš gan būtu domājis, ka mēs būsim liecinieki tam, ko šodien redzam. Mums ir jābūt ļoti stipriem un ļoti, ļoti gudriem. Un mums ir jābūt kopā ne tikai kā nācijai, bet arī kā pasaules sabiedrībai.

Liels paldies jums. Lai Dievs jūs svēta un lai Dievs svētīj Ameriku! Liels paldies. [Aplausi.]

[Vēl jāpiebilst, ka Romas katoļu baznīca ar tās plašajām iespējām un tās elektorāts bija viens no Trampu pilnībā atbalstošajiem spēkiem un ir skaidrs arī kāpēc – Klintones aizraušanās ar radikālajiem islāmistiem un tieši uzbrukumi Vatikānam (t.s. “Vatikāna pavasaris”) nevarēja izraisīt citu reakciju un Trampa minētais Klintones naids pret katoļiem arī noteiktās aprindās visdrīzāk nav nekāds noslēpums.]

Informācijas aģentūra
/26.11.2016/

Šis ieraksts tika publicēts Kat.: Politika, Reģ.: Anglosaksija, Veids: Ziņa, W: DONALDS TRAMPS. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

Komentēt

