Miķelis Ašmanis par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (2003.gada izteikums)

Miķelis Ašmanis

Miķelis Ašmanis

Es zinu, ka [referendumā par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā] balsošu pret. Pirmkārt, tādēļ, ka Eirosavienība ir veidojums, kuru nodibināja Eiropas ekonomiski stiprākās valstis. Tātad šīs organizācijas noteikumi ir izdevīgi šīm valstīm, tie palīdz labi attīstīto valstu progresam. Vājāk attīstītās valstis var būt paredzētas tikai izmantošanai, ekspluatācijai. Starp citu, nav jau tā, ka Latvija pievienosies ES. Latvija tiks uzņemta ar nosacījumu, ka ES ir gatava to uzņemt.

Otrkārt, lielās ES dalībvalstis jau nav pašnāvnieces, lai būtu ieinteresētas ar jauno ES dalībvalstu uzņēmumiem pastiprināt konkurenci ES tirgū. Tās noteiks, kurās nozarēs mūsu uzņēmumiem attīstīties, un tās būs tās nozares, kurās lielās ES valstis grib sevi pasargāt no kāda veida apdraudējuma.

Treškārt, mēs neesam paguvuši vēl nopriecāties par to, ka esam atguvuši savas valsts suverenitāti, kad jau izvēlamies savu suverenitāti dalīt. Tiek skaidrots, ka ES ir suverēnā demokrātija — katram politiskās atbildības līmenim savs noteikšanas loks. Pašvaldībai savs, valstij — savs, ES — savs. Es tam ticēju, kamēr nebiju kārtīgi izpētījis Vācijas pieredzi. Jo augstāka vara, jo lielāka tai noteikšana. Valsts ir noteicēja resursu mobilizācijā un sadalē un tā cenšas sev noteikt pēc iespējas mazāk pienākumu un pēc iespējas lielāku finansējumu. Pašvaldības saņem aptuveni 50% no tā finansējuma, kas tām vajadzīgs. Un tā kā tās nevar slēgt vienu pēc otras slimnīcas un skolas, tad pašvaldību vadītājiem valsts pārstāvjiem padevīgi jālūdz palīdzību, kuri, urbinot degunu, pavēsta: «Nu, jā, jūs slikti saimniekojat. Bet mēs jums varam palīdzēt.» Tā ir paverdzināšana, nevis suverenitāte.

Ceturtkārt, ES ir kopējais tirgus, kā mums to visu laiku stāsta. Taču, ja tirgus ir vienīgā mēraukla, tad Latvija varēs atļauties darīt tikai to, kam būs pietiekams finansējums. Nacionālā opera varēs darboties tikai tad, ja tā būs ienesīga. Ja nē — to klapēs ciet! Taču valsts ir politisks un nevis ekonomisks veidojums. Valsts aizsardzība nevienam, izņemot ieroču ražotājus, nav ekonomiski izdevīga, taču tā ir vajadzīga. Tāpat dabas aizsardzība — komerciāli neizdevīga, taču vajadzīga.

Tā nu sanāk, ka princips, par ko mēs cīnījāmies atmodas laikā — būt kungiem savā zemē — tiek nodots par nieka grašiem. Nacionālā identitāte tiek lemta iznīcībai. Arī vācieši, franči, angļi uztraucas par savas kultūras amerikanizāciju. Taču viņu ir daudz vairāk nekā latviešu un viņi var sameklēt sponsorus savas nacionālās kultūras saglabāšanai. Mēs pat iepīkstēties nedabūsim, kad būsim jau amerikanizējušies, vāciskojušies, vienkārši kļuvuši par kājslauķi. Austrumeiropa jau tā tiek diezgan atklāti dēvēta par Eiropas saimniecisko pagalmu. Tādēļ man jau no paša sākuma bija skaidrs, ka es balsošu pret Latvijas iestāju ES.

Miķelis Ašmanis, LU profesors, filozofijas habilitētais doktors, ilggadīgs politikas teorijas pasniedzējs, grāmatas “Politikas teorija” autors
/29.07.2003/

Avots:
http://providus.lv/article/popularu-cilveku-izskirosie-argumenti-balsojot-referenduma

Informācijas aģentūra
/03.02.2017/

Šis ieraksts tika publicēts Kat.: Politika, Reg.: Latvija, Veids: Analīze, versija, viedoklis. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

One Response to Miķelis Ašmanis par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā (2003.gada izteikums)

  1. Anna saka:

    Ja Latvijas vīri labi saimnieku valsts un tās iedzīvotāju labā ,tad ir OK.Bet ko viņi izdarīja?Sajuta naudas smaku un garšu un saka pelnīt paši sev kļūstot par miljonāriem.Esmu pateicīga Eiropas Savienībai kā varam atrasties ārzemēs skolot savus bērnus skolas ,kur ir vielidziba (sk.formas,utt)Un bērni iegūs labāku nākotni ,komunicejot un domāt savādāk .Latvijai līdz tam ir tālu it īpaši pie šiem vadošajiem nepieredzejusajiem vadoņiem pie valsts stūres.Žēl ka tā.Viss ir pašu rokās .

Komentēt

