Holivuda izdara pašnāvību jeb ASV kino industrijas globālās dominēšanas gals

Kā minimums pēdējo 40 gadu laikā ASV kino industrija bija vadošā pasaulē. Tā spēja radīt šedevrus un noteica pasaules kino attīstības tendences. Lielā mērā tieši ASV “sapņu fabrika” radīja un uzturēja visā pasaulē idealizētu Amerikas tēlu, kas kopā ar citiem faktoriem sekmēja ASV globālās hegemonijas nostiprināšanos. Tagad izskatās, ka šis laiks ir beidzies.

2020.gada 8.septembrī ASV Kino mākslas un zinātnes akadēmija paziņoja, ka ir noteikti jauni stingri kritēriji filmām, kuras drīkstēs pretendēt uz ikgadējo kinoakadēmijas balvu “Oskars”.

Te ir jānorāda, ka “Oskars” tā nav tikai balva, bet tas ir būtisks ASV kino industrijas darbību nodrošinošs mehānisms. “Oskars” motivē radīt iespējami labas filmas un pēc “Oskariem” tās pēc tam tiek vērtētas. Filmas, kuras gūst noteiktus panākumus “Oskaru” nomināciju laukā, ievērojami palielina savas komerciālās veiksmes gūšanas iespējas, un otrādi.

Tagad līdz ar jaunajiem kritērijiem šis “Oskara” mehānisms un līdz ar to visa ASV kino industrija tiek faktiski iznīcināta.

Ko tie paredz? Filmās jāpiedalās prominentam aktierim no nepietiekami pārstāvētas grupas un 30% mazāko lomu jāspēlē minoritāšu pārstāvjiem vai arī filmai jārisina problēmas, kas saistītas ar šīm grupām. Aizkadra vadošajiem darbiniekiem vai tehniskajiem darbiniekiem jābūt no vēsturiski maz pārstāvētām grupām, kas ietver arī sievietes, LGBT un invalīdus. Tāpat ir noteiktas stažēšanās iespējas šīm grupām filmu mārketinga un izplatīšanas komandās.

Citiem vārdiem sakot, tagad stingri tiek noteikts, ka filmās ir jātiek risinātai LGBT, nēģeru, invalīdu vai citu minoritāšu problemātikai. Lielai daļai aktieru ir jābūt no LGBT, nēģeru, invalīdu vai citas minoritātes grupas. Un, arī tehniskam personālam ir jāsastāv no šīm grupām. Ja šie kritēriji nav izpildīti, pašu filmu pat nevērtēs, lai cik ģeniāli uzņemta tā arī nebūtu.

Nevarētu teikt ka šāda veida destrukcija ir kaut kas pavisam jauns amerikāņu kino nozarē. Līdzīgas tendences jau bija manāmas, bet līdz šim tās netika tik atklāti uzspiestas ar direktīvām metodēm, un tāpēc vēl bija iespējams nepieciešamības gadījumā šo standartu apiet. Tagad tas vairs nebūs iespējams un līdz ar to ASV kinoindustriju var uzskatīt par norakstāmu.

Jau tagad skan publiski izteikumi, ka esot baltādaino aktieru pārpilnība un daudzi no viņiem sāk “kravāt čemodānus”. Un jau tagad arvien vairāk “visi caurumi” tiek aizbāzti ar nēģeriem, daudzi no kuriem, maigi izsakoties, nespēlē pārāk kvalitatīvi. Līdz ar jauno kārtību šīs tendences strauji pieņemsies spēkā un padarīs amerikāņu kino pavisam nebaudāmu.

Pēc jaunā kritērija ideālai filmai ir jāstāsta par kroplu nēģeri – homoseksuālistu, kurš, palīdzot sievietēm, cīnās pret tumsonīgās sabiedrības nesapratni un šo filmu ir jābūt uzņēmušam nēģeru, homoseksuālistu un invalīdu kolektīvam ar lielu sieviešu īpatsvaru.

Kurš šāda veida izstrādājumus skatīsies? Paši šo grupu pārstāvji un bariņš nezinātāju, cik nu izdosies savākt. Un kurš par to būs gatavs maksāt naudu?! Tādu īpatņu būs vēl mazāk. Attiecīgi ASV kino industrijas bodīte drīz vien vai nu bankrotēs vai arī tā būs jāsupsidē.

Tāpēc citu valstu kino industriju pārstāvji var priecāties un gavilēt – viņu galvenais konkurents Holivuda ir publiski paziņojis, ka izdarīs pašnāvību, bet Amerikas valsts līdz ar to zaudēs vienu no savas globālās varas balstiem.

Avoti:
https://www.lsm.lv/raksts/kultura/kino-foto-un-tv/lai-veicinatu-daudzveidibu-kino-nozare-oskara-balvai-kategorija-labaka-filma-izvirziti-jauni-kriteriji.a373634/#comments-article-373634

Informācijas aģentūra
/17.09.2020/

Šis ieraksts tika publicēts Kat.: Kultūra, Reģ.: Anglosaksija, Veids: Analīze, versija, viedoklis. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

1 Response to Holivuda izdara pašnāvību jeb ASV kino industrijas globālās dominēšanas gals

  1. Ģirts Ančevskis saka:

    Nav nekā jauna šajā pasaulē. Sociālismā bija svarīgi, lai radošais darbs (jebkurš!) tktu veidots tā saucamajā “sociālistiskā reālisma” stilā. Ja nebija – tika saņemta barga kritika vai autors tika mīdīts; daļa pakļāvās (Vācietis, Ziedonis) un tika uznesti virsotnē, daļa nē, un netika publicēti (Belševica). Ja bija, ar to pietika, ka tika publicēts daudz kas izcili vājš (Anna Brodele, piemēram).

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logotips

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.