ASV Atbildības birojs: lidot ar pasažieru lidmašīnām vairs nav droši – to vadību iespējams attālināti pārtvert

00485_images4NEEQ7R6Par to, ka jaunāko pasažieru lidmašīnu vadību ir iespējams pārtvert no salona, cita lidojoša aparāta vai vienkārši no zemes, es rakstīju vēl 2014. gadā sakarā ar pirmo Malaizijas aviolīniju lidmašīnas Boeing 777-200ER pazušanu (http://pravosudija.net/article/konec-letuchego-malayca). Tobrīd manis rakstītais izraisīja daudz strīdus, tai skaitā speciālistu vidū, bet tagad šis apgalvojums ir apstiprināts oficiāli.

ASV Valsts Atbildības biroju (U.S. government accounability office – GAO ) vada ASV valsts Ģenerālkontrolieris, kura kandidatūru savukārt no Kongresa iesniegtiem pārstāvjiem apstiprina prezidents. ASV Valsts Atbildības biroju mēdz saukt par “Kongresa sargsuni” un tas parasti veic federālās valdības kontroli budžeta līdzekļu izlietojuma sakarā.

14.04.2015 publicētajā 56 lappuses biezajā atskaitē “Gaisa satiksmes vadība: FAA procesā no pārejas uz nākamās paaudzes tehnoloģijām nepieciešama visaptverošāka pieeja kiberdrošībai” (AIR TRAFFIC CONTROL: FAA Needs a More Comprehensive Approach to Address Cybersecurity As Agency Transitions to NextGen – http://www.gao.gov/assets/670/669627.pdf ) tiek pastāstīts ļoti daudz kas interesants, kas nav raksturīgi dokumentiem bez slepenības atzīmes.

Visvienkāršāk dokumenta esenci ir nodot, citējot CNN ziņu (http://edition.cnn.com/2015/04/14/politics/gao-newer-aircraft-vulnerable-to-hacking ).

“GAO: Jaunās lidmašīnas ir nedrošas pret “uzlaušanu”.

Vašingtona (CNN). Pēc jaunākās Atbildības biroja atskaites simtiem lidmašīnas, kuras šodien veic komerciālos reisus, ir aprīkotas ar borta kompjūteriem, kuri ir nedroši pret “uzlaušanu’ un distancētu vadības pārtveršanu, izmantojot pasažieru Wi-Fi tīklu. To var izdarīt pat no zemes.

Viens no atskaites sastādītājiem Džeralds Dillinems  pastāstīja CNN, ka starp šīm lidmašīnām ir Boeing 787 Dreamliner, А350 un А380, kuras visas ir aprīkotas ar modernākajām pilotu kabīnēm, kuras ir pieslēgtas pie tā paša Wi-Fi tīkla, kuru izmanto arī pasažieri.

“Jaunākās sakaru tehnoloģijas, tai skaitā IP pieslēgumi, arvien vairāk tiek izmantotas aviācijas sistēmās, radot iespēju iegūt piekļuvi lidmašīnas aviononikas sistēmai un iedarboties uz to nepiederošām personām,” – ir teikts atskaitē, kura ir izveidota, konsultējoties ar aviācijas nozares un kiberdrošības ekspertiem.

Atskaites izveidotāji – valdības izmeklētāji apgalvo, ka ļaundaris, kuram ir tikai portatīvais dators, teorētiski var: – pārtvert lidmašīnas vadību; – inficēt ar datorvīrusu lidmašīnas lidojuma vadības komjūterus; – apdraudēt lidojuma drošību, pārņemot savā kontrolē borta kompjūterus; – vadīt brīdinājuma sistēmas vai pat navigācijas sistēmas.” … un tā tālāk. Citāta beigas. Paldies, protams, ka apstiprinājāt to, ko teicu iepriekš, bet mani nezin kāpēc tas nemaz neiepriecina.

ASV Ģenerālkontrolieris un viņa vadītais Atbildības birojs nav privāts kantoris un ne patērētāju asociācija, un pat ne tiesību aizsardzības nevalstiskā organizācija. Tā ir izmeklēšanas iestāde.

ASV Federālā aviācijas administrācija (FAA) ir centrālo valsts pārvaldes institūciju orgāns. ASV, vismaz oficiāli, atrodas karastāvoklī pret terorismu. Normālā gadījumā, kad izmeklēšanas iestāde konstatē teroristiem pieejamu iespēju ne tikai veikt jūtamu kaitējumu, bet pat pilnībā destabilizēt vienu no centrālās valsts pārvaldes orgāniem, tāda informācija parasti nekavējoties tiek noslepenota un problēma tiek risināta valdības iekšienē.

Bet šajā gadījumā tas izskatās tā it kā ASV valdība uzstājīgi dod padomu teroristiem: kāpēc jums sevi ir jāpakļauj nevajadzīgam riskam, cenšoties ienest lidmašīnā sprāgstvielas, ja eksistē pārbaudīta un pierādīta iespēja panākt to pašu rezultātu, izmantojot puiku ar portatīvo datoru. Ja uzskatāt, ka tās ir tikai baumas, tad, lūk, jums tiek piedāvāts arī pdf fails arābu valodā, kurā tiek paskaidrots arī tas cik Atbildības birojs ir nopietna organizācija. Tā ka nekāda mānīšanās, tik uz priekšu.

Cēlo mērķi brīdināt publiku par iespējamajām briesmām izmeklēšanas iestādes šādos gadījumos parasti sev neuzstāda. Un ko vispār šajā gadījumā būtu jādara brīdinātajai publikai? Panikā mesties atgriezt jau pasūtītās un nopirktās avio biļetes? Pieprasīt lidojuma laikā veikt avārijas nosēšanos? Vai arī vienkārši ņemt vērā, ka no šī brīža lietot aviotransportu nav droši? Kā nesen paziņoja ASV Valsts departaments [Ārlietu ministrijas analogs]: mēs brīdinājām pilsoņus par bīstamību doties uz Jemenu; tagad lai slēpjas no bombardēšanas un tiek no turienes laukā patstāvīgi.

Lai gan eksistē vēl divas iespējamības. Pirmā: citu valstu izmeklēšanas iestādes ir pārāk pietuvojušās to izmeklēto aviokatastrofu patiesajiem iemesliem un pastāv reāla iespēja, ka tās var iziet, piemēram, uz bijušajiem CIP hakeriem, kuri tagad strādā amerikāņu privātajās militārajās kompānijās.

Ja tas ir tā, tad visi var uzelpot, jo otrs izskaidrojums, kurš izskatās tuvāks patiesībai, nav tik mierinošs. Tiek plānots veikt jaunu teroristisku aktu sēriju pret starptautisko gaisa telpu, ko ir nepieciešams norakstīt uz bārdainiem hakeriem, kuri darbojas no kalnu alām trešās pasaules valstīs. Vai arī šoreiz varbūt ne no trešās pasaules valstīm? […bet no Krievijas, piemēram.]

Jebkurā gadījumā tagad starptautiskās aviosatiksmes drošības ilūzija ir pilnībā izkliedēta, lai gan minerālūdeni uznest uz klāja jums tāpat joprojām neļaus.

Tatjana Volkova
/15.04.2015/

Avoti:
http://pravosudija.net/article/razveyana-illyuziya-bezopasnosti-polyotov

Click to access 669627.pdf

http://edition.cnn.com/2015/04/14/politics/gao-newer-aircraft-vulnerable-to-hacking/
http://pravosudija.net/article/konec-letuchego-malayca
http://pravosudija.net/article/konec-letuchego-malayca-chast-ii

Informācijas aģentūra
/26.04.2015/

Šis ieraksts tika publicēts Kat.: Specdienesti, Reģ.: Anglosaksija, Veids: Analīze, versija, viedoklis. Pievienot grāmatzīmēm tā pastāvīgo saiti.

1 Responses to ASV Atbildības birojs: lidot ar pasažieru lidmašīnām vairs nav droši – to vadību iespējams attālināti pārtvert

  1. Atbalsojums: Krievijas AM lidmašīnas TU-154 katastrofa Sočos: pēdējo gadu spēcīgākais trieciens Krievijas prestižam | Informācijas aģentūra

Komentēt

Šajā vietnē surogātpasta samazināšanai tiek izmantots Akismet. Uzziniet, kā tiek apstrādāti jūsu komentāru dati.